2024-05-04 08:32

COTAR: „Cerem abrogarea Legii 20/2022, care facilitează doar deduceri din impozitul pe profit pentru corporații”

 |  13:00
COTAR: „Cerem abrogarea Legii 20/2022, care facilitează doar deduceri din impozitul pe profit pentru corporații”

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) constată că Legea 20/2022 nu îndeplineşte niciun criteriu procedural, nefiind o lege pentru introducerea conducerii defensive în folosul cetăţenilor, ci una care doar facilitează neplata impozitului de profit de către multinaţionale, se arată într-un comunicat de presă al organizației transportatorilor.

„Constatăm că nu există o expunere de motive corectă pentru modificarea legislativă pe care o introduce Legea 20/2022, deoarece contravaloarea cursurilor de conducere defensivă poate fi dedusă din impozitul pe profit doar de către firmele care fac profit, nu şi de instituţii sau de persoane fizice, deci este o lege făcută exclusiv pentru angajaţii unor corporaţii, nicidecum pentru a proteja populaţia României de pericolele din traficul rutier, aşa cum doresc iniţiatorii acestei legi să înţelegem. Nici măcar nu este făcută cu prioritate pentru şoferii profesionişti, de activitatea cărora depind vieţile a mii de oameni, în fiecare zi", transmit reprezentanţii COTAR.

Potrivit sursei citate, Ministerul Finanţelor Publice a cerut o lege organică, votată de Parlamentul României, pentru a putea deconta cheltuielile cu aceste cursuri de conducere defensivă de la bugetul de stat. În această situaţie, COTAR constată că Legea nr. 20/2022 introduce o componentă de discriminare gravă, decontând doar cheltuielile unora dintre societăţile comerciale, iar în acest caz ar trebui să stabilească şi Curtea Constituţională dacă este acceptabilă o astfel de discriminare.

COTAR constată că nu corespunde caracterul declarat de prevenţie pentru circulaţia pe drumurile publice cu faptul că deducerea poate fi făcută doar de către unele firme din România, doar dacă acestea au profit. Nu există nicio legătură logică sau juridică între nevoia de cursuri de conducere defensivă pentru conducătorii auto, cu scop de prevenţie, şi posibilitatea ca aceste cursuri să fie decontate de la bugetul statului doar de către unele societăţi comerciale.

De asemenea, Normele de aplicare pentru Legea nr. 20/2022 au căzut în sarcina exclusivă a Ministerului Transporturilor, tocmai pentru a se stabili criteriile tehnice în baza cărora ar trebui să fie concepute cursurile, dar şi omologarea maşinilor şi a poligoanelor ce se vor folosi pentru aceste cursuri, după intrarea în vigoare a Legii. Constatăm că Normele de aplicare nu conţin aceste detalii tehnice necesare pentru aplicarea Legii 20/2022.

Nu există criterii pentru stabilirea necesităţii, nu există studii care să ateste eficienţa cursurilor de conducere defensivă, astfel încât Legea nr. 20/2022 s-a bazat, de la început, pe presupuneri, dar nici măcar pentru aceste presupuneri nu s-au respectat criteriile minimale de legalitate.

„Cerem studii clare care ar putea sta la baza unei viitoare legi organice pentru introducerea cursurilor de conducere defensivă. De asemenea, cerem stabilirea unor indicatori clari pentru acreditarea acestor studii şi a unor criterii clare pentru stabilirea curriculei, a numărului de ore pe care ar urma să-l aibă un astfel de curs, a acreditării instructorilor şi a centrelor de formare profesională pentru actualii şi viitorii instructori care ar putea preda cursuri de conducere defensivă. Constatăm că la baza Legii nr. 20/2022 stă încă o confuzie gravă între "training" şi curs. În legislaţia românească, un curs este acreditat şi recunoscut, oferind o serie de noi competenţe profesionale. Pentru a se acredita un astfel de curs, e nevoie de o metodologie clară, stabilită în baza unor criterii care nu au fost formulate nici măcar în normele de aplicare puse deja în dezbatere publică de către MT”, se mai arată în comunicat.

Situaţia reală este aceasta: până în prezent, câteva mii de corporatişti au făcut aşa-zise cursuri de conducere defensivă cu un număr limitat de instructori care nu au obţinut nici un fel de acreditare pentru această activitate. Ba mai mult, le-au făcut aproape în totalitate pentru multinaţionalele care şi-au trimis angajaţii la "teambuilding", arată sursa citată.

„Cine a stabilit, pe ce criterii, numărul de opt ore pentru un curs de o zi, cu patru ore de teorie şi patru de practică? Cine a stabilit ce trebuie să înveţe cursantul într-o singură zi de curs de conducere defensivă pentru care plăteşte 200 de euro? Până şi pentru cursurile de bucătari e nevoie de formatori acreditaţi şi de metodologie, de stabilirea unui standard ocupaţional, de introducerea noii ocupaţii în COR, de stabilirea şi acreditarea unui suport de curs, stabilirea numărului de ore de teorie şi de practică, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Degeaba vine un bucătar celebru să formeze profesional bucătari, dacă nu are acreditare. Asta nu înţelege legiuitorul şi nu pricep nici cei care susţin acest proiect de lege aberant, în cazul conducerii defensive. A te declara instructor nu e acelaşi lucru cu a fi instructor auto acreditat, mai ales pentru o activitate nouă, care abia acum se introduce prin lege. Nu avem nimic împotriva cursurilor de conducere defensivă, doar cerem să se legifereze corect. Până acum înţelegem doar că nişte corporaţii şi-au trimis până acum angajaţii la aceste "traininguri" şi vor să le dea statul român banii pentru a face în continuare "teambuilding-uri", iar cei care au făcut confuzia între aceste activităţi, mai mult recreative, plătite de corporaţii, şi necesitatea conducerii preventive pentru toţi conducătorii auto, nici măcar nu s-au gândit că situaţia devine penibilă şi legea discriminatorie, stabilind posibilitatea de deducere a cheltuielilor din impozitul pe profit doar de către aceste companii", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Transportatorii cer abrogarea Legii 20/2022 pentru că este o aberaţie legislativă, din multe puncte de vedere. Foloseşte ca pretext nevoia de a reduce numărul de accidente, dar susţine, de fapt, nevoile unor corporaţii care-şi trimit angajaţii în "teambuilding". Este nevoie de introducerea unor criterii pentru conducerea defensivă.

„Legea 20/2022 nu se va putea aplica nici măcar după ce vor exista norme de aplicare, pentru că nu e stabilit niciun standard, niciun detaliu tehnic, niciun criteriu de omologare. Nimic nu a fost omologat sau acreditat până acum, în această activitate. Legea 20/2022 are foarte multe erori de procedură şi de conţinut”, se precizează în comunicat.


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2022-11-01



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE