2024-05-05 03:13

COTAR acuză dezinformarea practicată de companiile de asigurări și cere ASF să acționeze

 |  09:54
COTAR acuză dezinformarea practicată de companiile de asigurări și cere ASF să acționeze

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage public atenţia conducerii ASF şi celor 6,5 milioane de plătitori de poliţe RCA din România asupra dezinformării „grosolane” venite din partea corporaţiilor din asigurări care activează în România, prin intermediul lui Mădălin Roşu, membru în board-ul Omniasig şi preşedinte BAAR, se arată într-un comunicat de presă al transportatorilor.

Potrivit COTAR, Mădălin Roşu a revenit zilele trecute cu noi manifestări publice ale „disprețului său” pentru cetăţenii români şi dificultăţile grave cu care aceştia se confruntă.

Conform aceleași surse, Mădălin Roșu susţine că dauna medie materială a crescut în ultimii ani cu 34,6 %, omiţând să compare această daună medie cu cel puţin 2 elemente relevante, respectiv (i) inflaţia din România - care în ultimele 12 luni a fost de 14,3% - şi (ii) preţul RCA, care doar în ultimele 9 luni a crescut cu 200-250%, fără să mai amintim de preţul combustibilului, al energiei şi al materiilor prime utilizate inclusiv de unităţile reparatoare care, de asemenea, au cunoscut majorări fără precedent.

Calculele COTAR arată că scăzând sumele care nu au legătură cu activitatea unităţilor reparatoare (daune externe, despăgubiri morale sau pentru vătămări, deces, alte daune materiale, etc), rezultă o creştere a despăgubirilor aferente reparaţiilor de cel mult 5%/an, procent nemaiîntâlnit în alte sectoare de prestări servicii din România.

„Reprezentantul societăţii Omniasig, care ocupă şi funcţia de preşedinte BAAR, încearcă o nouă manipulare de prost gust a opiniei publice, sugerând că de vină pentru dublarea preţului RCA practicat de societăţile de asigurări în ultimele 9 luni sunt unităţile reparatoare care ar fi avut o creştere de preţ de 34,6% în ultimii 4 ani (creştere de 8,65% pe an). Ne întrebăm foarte serios dacă nu cumva conducerea BAAR a urmat cursuri on-line de aritmetică şi remarcăm că asemenea afirmaţii care promovează interesele asiguratorilor împotriva consumatorilor români au fost făcute şi de Bogdan Chiriţoiu, Preşedinte al Consiliului Concurenţei. Tot Dl. Roşu se lăuda cu eforturile făcute de BAAR să achite despăgubirile externe ale societăţii City Insurance, în condiţiile în care dânsul cunoştea problemele City Insurance de peste 4 ani, fiind avertizat în scris de organizaţiile externe despre pagubele în valoare de zeci de milioane de euro făcute de City Insurance în afara României. Totuşi, a ales să nu ia nicio măsură şi să nu spună nimic despre asta, ca toţi ceilalţi din piaţa de asigurări. Şoferii români trebuie să ştie un lucru important pe care nu îl spune nicio instituţie din România: banii cu care Fondul de Garantare a Asiguraţilor achită despăgubirile şi, respectiv, banii cu care BAAR acoperă pagubele lăsate de City Insurance, sunt incluşi în majorările de preţ ale poliţelor RCA! Când îi mai auziţi pe cei de la BAAR lăudându-se cât de corecţi sunt, amintiţi-vă că au refuzat să ia măsuri faţă de pagubele create de City Insurance ani la rând, iar când se umflă în pene cu eforturile pe care le fac să achite despăgubirile, întrebaţi-vă de unde vin acei bani, pentru că aceşti indivizi nu vin niciodată cu bani de acasă", a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.

Potrivit transportatorilor, românii trebuie să cunoască faptul că finanţarea BAAR este asigurată, în ultimă instanţă, de plătitorii de poliţe RCA din România, întrucât aşa-zisa contribuţie pe care asiguratorii o virează către BAAR reprezintă un procent din volumul de prime brute încasate - în prezent, acest procent este de 5,5%.

Aşadar, contrar dezinformărilor făcute de Mădălin Roşu, asiguratorii nu fac decât să colecteze de la români bani pe care îi virează apoi la bugetul BAAR, fără a suferi ei înşişi vreo pierdere, pentru că au grijă să majoreze corespunzător tarifele RCA. Totuşi, se pare că acest lucru nu-i împiedică să-şi asume fără nicio jenă meritele pentru realizări obţinute prin eforturile consumatorilor din România, între care se numără şi acele plăţi/rezerve indicate de dl Roşu la aproximativ 246 milioane de Euro, pentru daunele externe ale City Insurance.

Pe acest subiect, solicităm public domnului Mădălin Roșu, președinte BAAR, să ne comunice cuantumul

despăgubirilor pentru daunele externe ale Euroins, însă dorim această informație acum, nu după falimentul asiguratorului, cum a fost cazul City Insurance. La fel, solicităm și celuilalt domn Roșu de pe piața asigurărilor, respectiv domnul Cristian Roșu – vicepreședintele sectorului de asigurări din cadrul ASF – să ne comunice câte sute de milioane de euro vor trebui achitate ca despăgubiri pentru daunele externe ale Euroins, asta dacă nu va proceda și dumnealui ca în cazul City Insurance, când a susținut cu tărie soliditatea și lichiditatea asiguratorului, până în momentul retragerii licenței și intrării firmei în faliment.

Sperăm să nu vedem o repetare a scenariului și în cazul Euroins, iar în toamnă sa fim martori la introducerea societății în administrarea FGA și apoi in faliment. În orice caz, constatam din nou că privilegiații din asigurari, precum Mădălin Roșu, se încumetă să dea românilor lecții false de „educație financiară”, în același timp încasând venituri lunare mai mari și decât cele ale Președintelui Iohannis - peste 10.000 de euro, bani proveniți inclusiv din primele plătite obligatoriu de aceiași asigurați. Astfel, romanii sunt obligați să achite milioane de Euro pe an doar pentru salariile asiguratorilor și ale celor din BAAR.

O altă dezinformare făcută de reprezentantul Omniasig/BAAR şi care trebuie să atragă sancţiuni din partea ASF se referă la situaţia asiguraţilor cu risc ridicat, care în anii următori vor achita un preţ majorat al poliţelor RCA, fără să fi cauzat vreo daună.

Asiguraţii cu risc ridicat au fost introduşi în această categorie nu pentru că au produs accidente, ci pentru că societăţile de asigurări, în lăcomia lor proverbială, le-au oferit tarife RCA semnificativ mai mari decât tariful de referinţă.

La reînnoirea poliţei RCA din anul următor, peste 47.550 de şoferi vor plăti RCA majorat, fiind încadraţi în categoria "clienţi cu risc ridicat", pentru că au îndrăznit să ceară BAAR-ului o nouă cotaţie a preţului RCA şi 97,5 dintre ei au B2-B6, se mai arată în comunicat”, explică reprezentanții transportatorilor în comunicatul de presă.

„Spre exemplu: un transportator care nu a avut daune și care avea un tarif de referință de 7.500 lei, a primit anul acesta oferte de preț care depășeau 15.000 de lei. Transportatorul s-a adresat BAAR-ului pentru o nouă cotație RCA, atașând, așa cum cere legea, și alte 3 oferte de preț primite de la asiguratori. BAAR l-a încadrat pe acel transportator în categoria de risc ridicat,cu toate ca aveau BONUS ( B2-B6), oferindu-i totodată și un nou preț al poliței RCA, de aproximativ 10.200 lei (Tarif de referință + 36%). Problema acestui transportator este că, fiind încadrat în această categorie, de anul viitor va plăti un cost majorat al RCA-ului, deși el ani de zile a achitat polițe RCA fără să fi generat vreo daună, iar potrivit legii ar trebui încadrat în clasa bonus, nu în malus.

Cu o singură idee formulată de reprezentantul Omniasig/BAAR suntem în deplin acord: „schimbările viitoare din zona digitală vor îmbunătăți experiența clienților cu companiile de asigurări”. Așa este! Cu cât distanța fizică dintre societățile de asigurări și consumatori va fi mai mare, cu atât va fi mai plăcută experiența acestora din urmă cu sistemul de asigurări, pe principiul „De la depărtare, toți oamenii par buni!”.

Semnalăm că soluțiile digitate pregătite în mod „gratuit” de societățile de asigurări ridică grave probleme de validitate, consimțământ, de protecția datelor și alte probleme legale.

Anticipăm că ele vor fi folosite strict pentru maximizarea profitului acestora și în defavoarea consumatorilor și asiguraților din România. Reprezentații asigurătorilor care au perpetuat cu rea-credință abuzurile din piață și au ascuns în mod complice, ani la rând, dezastrul de la City Insurance, vin acum cu „soluții digitale gratuite”, însă realitatea din ultimii ani ne-a învățat că trebuie să fim deosebit de atenți cu asemenea „cadouri”.

Reamintim opiniei publice faptul că în anul 2018, mai multe societăți de asigurări, printre care și Omniasig au fost amendate pentru înțelegeri de tip cartel cu privire la prețul RCA, însă acest fapt nu l-a împiedicat pe același Mădălin Roșu să transmită public faptul că „amenințările unor asociații de profil că vor bloca orașele cu camioanele, dacă nu se plafonează primele RCA, sună a acțiune putinistă, cu pumnul în gură”.

Atitudinea permanent rău-voitoare a reprezentantului BAAR/Omiasig nu pare să fie în vreun fel limitată de avertismentele anterioare ale ASF. Dimpotrivă, suntem martori la manifestări din ce în ce mai disprețuitoare prin care creșterea tarifelor RCA este în mod perfid pusă pe seama despăgubirilor materiale și morale achitate victimelor accidentelor și familiilor acestora (în caz de deces, vătămare corporală ș.a.) sau a unităților reparatoare care fac eforturi extraordinoare pentru a rămane în activitate astfel încât să achite în continuare contribuții către bugetul de stat.

Este limpede că singura soluție pentru aceste derapaje este demisia sau înlăturarea lui Mădălin Roșu din toate funcțiile deținute în Omniasig, BAAR, UNSAR și orice altă funcție cu impact asupra pieței de asigurări, iar COTAR solicită demersuri urgente în acest sens, având în vedere că gesturile și declarațiile extrem de iresponsabile pe care acesta le face aproape lună de lună nu fac decât sa agraveze tensiunile existente pe piața RCA”, se maria arată în comunicatul COTAR.


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2022-07-11



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE