2021-06-17 19:27

Cartea zilei: IOANA, de Anton Holban

 |  22:55
Cartea zilei: IOANA, de Anton Holban

Romanul IOANA e o excepție în literatura noastră, propunând un personaj feminin cu atribute bine individualizate, ce e mai degrabă un agent activ (nu pasiv) în cadrul cuplului protagonist. În plus, Holban reușește să scoată parțial povestea Adulterinei din cadrele strâmte și clișeizate ale literaturii vremii. Ioana marchează un moment experimental și este un vârf al proustianismului românesc.

Zece cărţi de referinţă ale literaturii române. O pleiadă de personaje care, de două secole încoace, au canonizat o anumită viziune asupra femeii și feminităţii. Iubita, Ingenua, Inaccesibila, Mama, Fiica, Soţia, Gospodina, Adulterina – tipuri umane care, în operele reunite în această colecţie, capătă concreteţe în măsura în care corespund unui anumit „ideal de feminitate“ stabilit ex cathedra de bărbaţi. Studiile introductive cu care se deschid toate volumele colecţiei încearcă să deconstruiască această imagine care s-a perpetuat în literatura română, propunând, în același timp, și noi chei de lectură. Scopul e ca operele trecutului să se poată reconecta, în măsura posibilului, atât cu prezentul literaturii, cât și cu realitatea socială.

“Ioana” este un roman de dragoste scris de Anton Holban și publicat inițial în anul 1934. Interesant este că scrierea are caracter biografic sau chiar autobiografic. Asta deoarece portretul personajului principal din carte, Ioana, este construit după o femeie din viața reală. Este vorba despre o fostă elevă a scriitorului. Cu aceasta a fost căsătorit doar 3 ani, ca mai apoi să divorțeze din motive care probabil sunt adoptate și în povestea romanului.

Despre drama naratorului Ioanei lui Holban, N. Manolescu vorbește ca despre o dramă de o clasică puritate. Spre deosebire de romanul de dragoste (un subgen care, la data când Holban semnează Ioana, cunoaște o excepțională dezvoltare) care populează interbelicul românesc, cel holbanian propune un univers heterotopic, departe de sociabilitatea fie ea mondenă sau provincială cu care obișnuiseră prozatorii noștri publicul modernist.

Eroii lui Holban sunt văduviți de orice decor social și forțați să găsească în intimitatea cuplului toate resorturile necesare existenței lor (una totuși livrescă, totuși burgheză). De această ieșire din lume se leagă principalele ipoteze care au însoțit textul Ioanei în receptarea critică. Cu toate acestea, absolutizarea acestei izolări de societate a eroilor holbanieni ar merita să fie una dintre temele de revizitat în receptarea și analiza contemporană a Ioanei. Recuperat târziu drept roman important al canonului interbelic, Ioana este poate opera cea mai proustiană – adaptată la fondul și la tramele românești – dintre toate romanele cu astfel de ambiții scrise de prozatorii noștri în epocă.

Cărțile din Colecția FeminIN nu au fost alese întâmplator

Sunt cele mai importante opere din literatura română cu personaje centrale femei. Așadar toate cele 10 carti ar trebui să nască o serie de întrebări în mintea cititorului. De la viziunea pe care scriitorii români au avut-o asupra femeii, la inferioritatea acesteia în fața bărbatului, până la viziunea socială a autorilor români. Zece lecturi esențiale care ne vor ajuta să descoperim cât de actuale sunt operele literaturii romane.

 “Scris sub formă de jurnal și publicat în 1933, Adela e considerat unul dintre cele mai bune romane de analiză psihologică ale literaturii noastre. A fost conceput în perioada în care reverberații ale romanului modernist din Occident se simțeau încă și la noi. Adela e una dintre multele cărți în care personajul principal feminin există aproape doar ca proiecție a imaginației sau ca anexă a celui masculin.

Acesta nu e un roman de dragoste. Pentru că nu propune o imagine reală a iubirii, fie ea și neîmplinită, și pentru că lipsește total înțelegerea părții feminine, pe care doar o ghicim. E important, măcar pentru noile generații de cititori, ca romane precum cel de față să fie citite într-o cheie care să-i ajute să descifreze anumite stereotipuri privitoare la feminitate care s-au perpetuat și care, în prima jumătate a sec. al XX-lea, reprezentau norma.”, Cătălina Stanislav semnează prefața romanului Adela de Garabet Ibraileanu.

“Roman experimental metafizic, Adam și Eva iese în evidență prin universul ficțional întru totul coerent și simetric, în care metempsihoza funcționează ca principiu esențial.Dihotomii precum bine/rău sau sacru/profan fuseseră consumate narativ în perioada în care Liviu Rebreanu își scria romanul, dar mitul complementarității androginice continuă să producă ficțiune și astăzi, absorbit în cultura de masă și constant reinventat, figurând adesea ca unica abatere de la cinism și cartezianism a protagoniștilor.Romanul acesta este un bun studiu de caz pentru a înțelege felul în care se raporta România interbelică la unele geografii și epoci prea puțin familiare, dar și pentru a observa care erau strategiile reconstructive ale lui Rebreanu.”, Maria Chioreanîn prefața romanului Adam și Eva de Liviu Rebreanu.

Colecția FeminIN publicată de editura Publisol, cuprinde următoarele titluri: Ioana de Anton Holban; Rusoaica de Gib Mihăescu; Mara de Ioan Slavici; Adela de Garabet Ibrăileanu; Adam și Eva de Liviu Rebreanu; Patimi de Sofia Nădejde; Dona Alba de Gib Mihăescu; Jocurile Daniei de Anton Holban; Femei de Mihail Sebastian și Chira Chiralina de Panait Istrati.

“Ioana” de Anton Holban, primul roman din colecția FeminIN va fi lansat joi, 4 Martie, urmând ca restul cărilor din serie să apără săptămânal.

Colectia FeminIN poate fi cumpărată de pe site-ul booksaveur.com și din rețelele de librarii din toată țara, la prețul de 24.99 lei.


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2021-03-02



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE