2021-07-28 16:51

Trei artişti plastici români expun la celebrul Salon al Independenţilor de la Paris

 |  14:52
Trei artişti plastici români expun la celebrul Salon al Independenţilor de la Paris

Trei artişti plastici români îşi vor expune lucrările, în această săptămână, la Grand Palais din Paris, în cadrul celebrei expoziţii de artă contemporană Salon des Independants.

Salonul Independenților există din 1884, când a fost fondat la Paris, sub deviza “Fără juriu și premii!”, de către unii dintre cei mai importanți artiști de început de secol XX - printre care Paul Cézanne, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec, Georges Seurat - cu scopul de a expune în mod independent, fără a ține cont de regulile unor saloane oficiale. De atunci, expoziția aduce anual în fața publicului creațiile artiștilor contemporani din întreaga lume fiind în același timp unul dintre evenimentele de artă contemporană în cadrul cărora se stabilesc noi direcții artistice.

Printre cei aproximativ două mii de artiști care vor expune, între 4 și 8 decembrie, la Salonul Independenţilor, sunt cunoscutul pictor Gheorghe Anghel, profesor la Universitatea Naţională de Arte “Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, precum şi mai tinerele sale colege de breaslă, Anca Ciofârlă, absolventă a Facultăţii de Arte din Timişoara, şi Sofia Ovejan, absolventă a instituţiei similare din Capitală. Anghel, care a mai expus la Paris în expoziţii de grup, a obţinut, în 2007, la Salonul de toamnă, premiul “Breaute” al Academiei Franceze, pentru cel mai bun artist străin.

Inspirate de arta tradiţională românească, lucrările celor două artiste îmbină tehnici diferite (pictură pe lemn și pe pânză, textile, colaj) aducând astfel în atenție vechi meșteșuguri românești, precum și motive din arta populară, așa cum sunt, spre exemplu, cele care caracterizează costumele tradiționale.

Unul dintre românii care au marcat tendinţa în artă la nivel planetar şi care a expus la Salonul Independenţilor este Constantin Brâncuşi. În 1910, prezenta "Rugăciunea", fragment dintr-un monument funerar şi "Piatra Sculptată". În 1912, expune lucrările "Muza adormită" în marmură, "Prometeu" în marmură şi "Sărutul", sculptură în piatră.

La expoziţia de la Grand Palais, din 1920, Brâncuşi este obligat de poliţie să-şi retragă portretul “Principesa X”, considerată pornografică. În replică, a apărut în ziare un protest “Pentru independenţa artei”, semnat de mai multe personalităţi ale epocii, cum ar fi Marie Curie, Picasso, Picabia, Erik Satie, Derain, Laurens, Léger, Cocteau, Reverdy, Cendrars.

Şase ani mai târziu, Brâncuşi revine la Salonul Independenţilor cu "Muza adormită", în alabastru, mentionand ca este o sculptură pentru orbi. Ia naştere, astfel, "Sculptura tactilă".


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2013-12-03



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE