2024-04-24 04:47

Dragarea Canalului Bâstroe ar însemna "MOARTEA întregii Delte"

 |  20:54
Dragarea Canalului Bâstroe ar însemna "MOARTEA întregii Delte"

Ucraina recunoaşte pe Twitter că a adâncit Canalul Bâstroe cu doi metri şi jumătate, deşi până acum spunea că face doar lucrări de întreţinere. Asta ar fi scăzut nivelul Dunării pe braţul Sulina cu aproape un metru şi ar putea aduce pagube României.

Liviu Mihaiu, fost guvernator al Deltei Dunării: Intenţiile sunt acelaşi. Transformarea canalului Chilia în canal navigabil. Este, de fapt, semnătura la moarte a întregii Delte. Convenţia Espoo, convenţiile de transport internaţional pe Dunăre, convenţia rezervaţiei Deltei Dunării. Încalcă tot! Noi putem să protestăm! 

Ministrul Transporturilor a discutat deja cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, care susţine că Bruxelles-ul nu va accepta nicio abatere a Ucrainei de la convenţiilor internaţionale şi bilaterale de mediu. Deja ucrainenii au dregat până la 7 metri pe canalul Bâstroe, susţin cei din transporturi, fără să anunţe oficial partea română.

Ce fac, de fapt, ucrainenii la Canalul Bâstroe

Ucrainenii folosesc două nave pentru dragarea Canalului Bâstroe. Şi lucrează în două puncte strategice. Hegeman adânceşte canalul Bâstroe, iar Ingulsky malul drept al braţului Chilia. Ingulsky, dragorul sub pavilion ucrainean, are un joc de du-te-vino, la intersecţia canalului Solomonov cu braţul Chilia. Încă nu ştim la ce adâncime a ajuns, dar, în mod clar, nu consolidează vreun mal... pentru că sapă chiar pe mijlocul canalului, după cum bine se observă.

Hegeman, dragorul sub pavilion Tanzanian, lucrează doar pe canalul Bâstroe. Ieri, spre exemplu, a avut activitate intensă la vărsarea în Marea Neagră. Ce face Hegeman aici? Deversează materialul dragat pe Bâstroe. Iar asta pune în pericol circulaţia de mare tonaj pe braţul Sulina.

Surse Observator susţin că nivelul apei pe brațul Sulina a scăzut deja cu 70 de centimetri

Şi asta doar din lucrările care au adâncit canalul de la 3,9 metri la 6.5m, după cum transmit chiar ucrainenii. Ca să fie clare diferenţele, voi lua reper o navă de transport de capacitate medie, care cântăreşte 10.000 de tone. Un canal cu adâncime de 3,9 metri poate fi tranzitat de o astfel de navă doar dacă e descărcată. La 6,5 metri, putem vorbi deja de jumătate din capacitatea de încărcare. Iar la 9 metri adâncime, de altfel scopul "proiectului Bâstroe" încă din 2004, poate fi încărcată la maximum, deci undeva la 15.000 de tone. 

Lucrările ilegale vor aduce consecinţe pe toate planurile pentru România. Deja în zona Deltei efectele se văd. 

Gabriel Marinov, guvernatorul Deltei Dunării: Oricât ar fi adâncit, un impact asupra ecosistemului din Deltă există! Oficial, nu am fost informaţi nici de Administraţia Rezervaţiei Biosfera Deltei Dunării din partea ucraineană, nici din partea altor instituţii vecine sau instituţii româneşti.

Viorel Panait, Asociația Operatorilor Portuari: Tot ce a cheltuit România pentru acest canal, Sulina, de-a lungul deceniilor, s-ar pulveriza ca fumul unei ţigarete.


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2023-02-20



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE