2020-12-02 11:33

Ce se întâmplă cu CRUCEA de pe Caraiman

 |  00:07
Ce se întâmplă cu CRUCEA de pe Caraiman

În 2014, Crucea de pe Caraiman a fost desemnată „cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan”, potrivit Guinness World Record. E ridicată la altitudinea de 2.291 m, iar cel care a reuşit să omologheze recordul e fiul unuia dintre muncitorii care au lucrat ca voluntari la ridicarea crucii.

Iată că acum Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat reluarea lucrărilor de reabilitare la „Crucea comemorativă a Eroilor români din Primul Război Mondial” aflată în Munţii Bucegi, lângă Vârful Caraiman, potrivit basilica.ro. Lucrările au intrat în conservare în decembrie 2019, după ce au fost efectuate măsurile specifice de pregătire a monumentului pentru anotimpul rece, iar, în urmă cu aproape o săptămână, constructorul a început refacerea organizării de şantier, transportul materialelor, reamenajarea împrejmuirii şi verificarea echipamentelor, precizează MApN. Joi dimineață a fost reluat procesul de sablare și vopsire a ultimelor tronsoane ale monumentului situat la 2291 m.

Va fi acoperită anticoroziv

În acest an vor fi sablate ultimele tronsoane metalice, soclul şi platforma de acces la monument, va fi acoperită anticoroziv întreaga structură metalică şi se vor finaliza amenajările interioare. De asemenea, vor fi montate lămpile electrice şi instalaţiile interioare de iluminat şi va fi realizată instalaţia de ventilaţie în subsol.

În calitate de administrator legal al monumentului, MApN derulează, în perioada 09 mai 2016 - 30 septembrie 2022, proiectul „Restaurarea, reabilitarea, conservarea şi amenajarea unui spaţiu expoziţional în cadrul Monumentului Crucea comemorativă a Eroilor români din Primul Război Mondial”, cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 5, Prioritatea de investiţii 5.1. – Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural.

Povestea “de viață” a Crucii

În 1928, la inaugurarea sa, Crucea de pe Caraiman, ridicată la altitudinea de 2.291 m, era cea mai înaltă structură metalică situată într-o zonă montană...

Monumenentul Eroilor a fost realizat prin grija Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria ai României, în perioada 1926-1928 „întru slava şi memoria eroilor prahoveni căzuţi în Primul Război Mondial, 1916-1918, pentru apărarea patriei” aşa cum stă scris pe placa comemorativă fixată pe partea nordică a soclului. Proiectarea şi execuţia întregului monument s-au făcut cu efort remarcabil. Astfel, în documentele vremii, sunt menţionate, ca realizatori ai structurii metalice, Direcţia de Poduri din cadrul Direcţiei Generale CFR şi secţiile L1 şi L5 Sinaia, iar ca proiectanţi, inginerii români Teofil Revici şi Alfred Pilder şi dirigintele de şantier Nicu Stănescu. Proiectul ansamblului a fost realizat de arhitecţii Constantin Procopiu şi Georges Cristinel, iar monumentul a fost sfinţit în anul 1928, la 14 septembrie, de sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci.

Crucea era aprinsă în noaptea de Sfânta Maria Mare

La lucrările de construcţie a monumentului a participat benevol un număr mare de elevi şi studenţi mobilizaţi de Societatea Cultul Eroilor, care au contribuit la cărarea materialelor de construcţie. Ridicarea acestora pe platoul Bucegi făcându-se cu funicularul Schiel al fabricii de hârtie, şi cu ajutorul carelor trase de boi pe traseul Sinaia, Vf. Păduchiosu, Vf. Dichiu până pe platou.

În anul 1939, Crucea a fost racordată la sistemul energetic naţional. S-a renunţat astfel la generator ca sursă de iluminare şi s-a apelat la sursa cu care era dotată staţia complexă de la Coştila (2487 m), legătura făcându-se printr-un cablu subteran. Până la instalarea regimului comunist în 1948, Crucea era aprinsă în noaptea de Sfânta Maria Mare (15 august), dar şi de Înălţarea Domnului (sărbătoare cu dată variabilă, la 40 de zile după Învierea Domnului), când este şi Ziua Eroilor.

În perioada regimului comunist, monumentul a fost ameninţat cu mutilarea, un primar obedient regimului dorind să-i taie braţele şi în vârful coloanei rămase să monteze o stea roşie…

Semne de întrebare

Crucea de pe Caraiman reprezintă unmonument emblematic, în spatele căruia se află şi poveşti ce ridică semne de întrebare. Spre exemplu, cea mai des întâlnită denumire în documentele oficiale este (cf. colecţiilor Arhivelor Naţionale ale României) „Monumentul Eroilor“, în timp ce în limbajul cotidian s-a păstrat, încă din anul 1933, titlul de „Crucea de pe Caraiman“.

O a treia variantă, respectiv „Crucea Eroilor Ceferişti“, pare a fi fost generată de faptul că ridicarea monumentului (între anii 1926-1928) a fost realizată prin eforturile lucrătorilor Direcţiei de Poduri din cadrul Direcţiei Generale C.F.R. Potrivit historia.ro, majoritatea publicaţiilor editate de-a lungul existenţei „Crucii“ nu au păstrat decât unele date vagi, legate strict de construcţia propriu-zisă a monumentului.


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2020-07-12



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE