2021-07-28 15:58

Ponta promite miliarde de euro pentru autostrăzi, până în 2018

 |  19:10
Ponta promite miliarde de euro pentru autostrăzi, până în 2018

Sute de kilometri de autostrăzi vor fi construite în următorii cinci ani, cel puţin pe hârtie. Premierul Victor Ponta a prezentat marţi, în faţa grupurilor parlamentare USL, strategia de dezvoltare a reţelei de autostrăzi 2014-2018. Ponta a propus elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute.

România are la dispoziție patru surse de finanțare pentru construcția de autostrăzi: fondurile de coeziune, fondurile de dezvoltare regională, finanțarea din parteneriate de tip public-privat și bugetul de stat, la acest ultim capitol din taxa de șapte eurocenți urmând să fie adunate între 750 de milioane de euro și un miliard de euro. "Am stabilit anul 2018 ca orizont posibil de realizare a acestor autostrăzi, nu întâmplător 2018 - sunt 100 de ani de când România a fost unită politic, dar nu este unită ca infrastructură", a spus Ponta.  

În prezent, România are 530 km de autostradă. Alte patru tronsoane totalizând 105 km de autostradă vor fi date în folosinţă până la sfârşitul anului. Ponta a spus că sunt deja finanţate, în lucru, tronsoanele Nădlac-Arad şi Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu.

România, pe ultimul loc în UE la autostrăzi

Potrivit premierului, în bugetul pe 2014 au fost prevăzute construcția și finalizarea segmentului de autostradă Borș - Suplacu de Barcău și finanțarea lucrărilor necesare pentru unirea aglomerării urbane Galați - Brăila de autostrada inclusă pe Coridorul 9.  Șeful Guvernului arătat că după ''douăzeci și ceva de ani de democrație'' și după "un ministru al Transporturilor foarte bun", România are doar 530 km de autostradă. Licitaţia pentru autostrada Sebeş-Turda a fost deja finalizată, iar din economiile făcute la POS Transport se va putea licita şi construi din programul bugetar 2007-2013 tronsonul de autostradă Turda-Târgu-Mureş, unde în luna ianuarie pot începe toate procedurile, spune Ponta. Acesta precizează că, pe finanţarea din fonduri de coeziune, va fi demarată autostrada Piteşti-Râmnicu Vâlcea, primul tronson care trece pe la Curtea de Argeş, dar şi autostrada Ungheni-Târgu-Neamţ-Bacău şi încă trei tronsoane, respectiv Bucureşti-Buzău-Focşani, autostrada Sud Bucureşti - Alexandria şi segmentul Craiova-Calafat. "Asta constituie trei miliarde de euro şi se termină banii din fonduri de coeziune. Alţi bani nu avem în fondurile de coeziune. Aceste tronsoane le putem licita şi începe în 2014", a afirmat Victor Ponta.

Prim-ministrul a arătat că din fondurile de dezvoltare regională pot fi finanţate cu 1,8 miliarde de euro două segmente de autostradă, Sibiu-Braşov şi Braşov-Bacău, în aşa fel încât să se poată uni chiar în perioada imediat următoare Moldova şi Transilvania.

În ceea ce priveşte tronsoanele finanţate în regim de concesiune sau parteneriat public-privat, Ponta a spus că pe 9 decembrie se depune oferta finală pentru Comarnic-Braşov. Contractul va fi semnat până la sfârşitul anului, iar lucrarea va fi gata la finalul lui 2016.

Premierul a arătat că e într-o procedură avansată centura Sud, care va uni autostrada Piteşti-Bucureşti de Bucureşti-Constanţa, iar în cursul anului viitor vor fi demarate şi lucrările pentru Piteşti-Craiova.

"Există un tronson din autostrada Trasilvania, Jilău-Suplacu de Barcău, unde avem ofertă pentru construcţia în parteneriat public-privat. Din bugetul de stat din 2014 am propus construcţia şi finalizarea segmentului de autostradă Borş-Suplacu de Barcău şi finanţarea pentru unirea a ceea ce este un pol important, Galaţi-Brăila, de autostrada inclusă pe coridorul 9", a spus Ponta.

Premierul a arătat că, practic, până în 2018 se pot da în folosinţă aceste segmente de autostrăzi din fondurile deja existente, deci nu din venituri posibile sau din promisiuni. "Unim practic toate regiunile istorice şi avem ieşiri spre graniţele importante, atât spre Moldova, cât şi spre Ungaria şi spre Bulgaria", a spus Ponta.

În ceea ce privește noile proiecte, prim-ministrul a menționat Autostrada Pitești-Râmnicu Vâlcea, cu primul tronson, care trece pe la Curtea de Argeș, și Autostrada Ungheni-Tg. Neamț spre Bacău. 


Aparut in Puterea24 / Ultima modificare in data de: 2013-12-03



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE